tillbaka .

nej bebisen har inte kommit. har fått ett antal sms från nära och kära ifall bebisen har kommit.
nej den är kvar där inne och myser. har bara haft himla mycket att göra med läkarbesök som dagit ner mig och massa papper att fylla i med försäkringskassan osv.
mitt onda ben var ingen blodpropp utan "så är det att vara gravid" och eftersom man inte kan sjukskriva någon pga graviditet så har jag nu fått ta ut föräldraledighet i förtid.  bara en månad men det tog emot ändå. man vill ju spara dom dagarna tills bebisen är här så man kan vara hemma så länge som möjligt.
alla experter och alla på mvc säger hur viktigt det är att man är hemma med sitt barn det fösta året och ger det trygghet. att lämna bort det till massa olika och fortsätta leva sitt liv som vanligt är alltså ingen alternativ. man får 480 dagar utav en anledning och det är för att vara hemma med barnet och ge det en stabil grund.
igår skrev vi på faderskapspapperna (för att slippa ut och härja med sånt när bebisen är nyfödd) och vi pratade med soc tanten om just detta då. hur folk skaffar barn men vägrar ge upp vissa saker i sitt liv och hur utsatta dessa barnen blir.
jag har hittat en skola som jag skulle vilja börja på i mars där man bara läser fyra dagar i månaden på skolan men både min bm och en annan på mvc har avrått mig till detta. första sex månaderna är avsedda till det nyfödda barnet och inget annat. risken att amningen inte kommer igång ordentligt är väldigt stor och att barnet inte hittar sin plats är ännu större.
så det får helt enkelt vänta till september när kursen startar igen. det är ju inget alternativ att riskera både bebisens och min hälsa.

har varit skönt att vara hemma dessa dagarna denna veckan. förra veckan var jag på sjukhuset varje dag. spenderade mer tid där än hemma!

igår gick vi in i ny vecka... snart inte många veckor kvar! börjar bli panik vart man ska föda. malmö är verkligen inget alternativ efter att ha sett personalens beteende förra veckan. eftersom det var utredning för blodpropp så har jag varit på bb hela tiden, avdelningen man hamnar på om något är fel under graviditeten, och det va det vidrigaste stället jag varit på i hela mitt liv. och det blev inte bättre när jag såg att det va samma sköterskor som var på förlossningsavdelningen. och det verkar inte bara vara jag som känner såhär, har läst hemska berättelser på familjeliv.se där de beskriver hur de fått vänta på både bedövning och få ett rum med hemska smärtor och otrevliga sköterskor.

igår gick vi iaf in i vecka 37 (36+0)
I slutet av denna vecka passerar du en viktig gräns då din bebis sägs vara fullgången. Detta betyder att du, i teorin, kan föda nu. När din bebis gradvis sjunker ner i bäckenet kommer din mage och dina lungor äntligen att kunna expandera lite mer. Nackdelen är förstås att trycket på blåsan kan öka så att du måste gå på toaletten oftare.
Bebisen lägger fortfarande på sig – ungefär 28 gram om dagen. Den väger kring 2,7 kg och är ungefär 45 cm lång.
I slutet av denna vecka anses du fullgången och bebisen kan i princip födas när som helst från denna tid. (Mellan 37 och 42 veckor räknas graviditeten som fullgången – innan 37 veckor anses bebisen underburen och efter 42 veckor överburen.) När du besöker barnmorskan kommer hon eventuellt att kolla om livmoderhalsen börjat tunnas ut eller rentav vidgas. Barnmorskan kommer också att kontrollera hur bebisen ligger. Denna information skrivs in i din journal så att de vet din historia när du kommer till sjukhuset för att föda.



tatueringen på magen har ändrat form lite hehe.


Kommentarer
Postat av: natasha

tur du fick se hur det var på malmös BB så du slipper någon hemsk upplevelse när du ska föda! hoppas du hittar något bättre ställe.

2009-12-15 @ 11:45:39
URL: http://natashalarsson.blogg.se/
Postat av: Tova

Bra att det inte var nån blodpropp iaf! Då kanske du har samma problem med benen som mig egentligen, fast bara mycket värre.

För mig har det varit både "ilande" smärtor och kramp i främst ena benet, men även att det typ viker sig när man är ute och går.. något som dock förbättrats sedan jag slutat jobba.

Hehe, skönt att jag inte är den enda som nästan "längtar" efter förvärkar o sånt :P men min mamma hade tydligen knappt något sådant alls, så saker o ting kan ju vara "på G" iallafall. bara det att det inte känns lika mkt för vissa. ;)

2009-12-15 @ 12:43:49
URL: http://www.metrobloggen.se/trasslet
Postat av: Tina S

Grahh din tattuering är riktigt jävla het!!

Jag är rätt glad att Kalmar har bra bb här! men hur mår du ananrs? Börjar det lägga sig lite själva ondheten i benet? Jävla vad det snöar! nu kommer vintern här! Och snart kommer eran knodd :D

2009-12-15 @ 18:16:55
URL: http://onodiginfo.blogg.se/
Postat av: natasha

jag vill att mitt också ska försvinna!! jätte obehagligt :/ har det typ nedanför brösten så det är jätteömt när man har på BH. ja det är inte alls långt kvar för dig nu :) hihi. hoppas ditt ben blir bättre snart! jag känner mig så trött & seg hela tiden. trött på att vara så stor, vägde mig igår dessutom det blev man ju inte gladare utav. har gått upp 16kilo känns to much. men får man träna bort sen :p. huvudsaken är att den lille mår bra och har det bra där inne :) din tattuering är så snygg!!! kram

2009-12-15 @ 20:30:05
URL: http://natashalarsson.blogg.se/
Postat av: Johanna

Kom hit och föd i min soffa!!:D

(Alternativt en sjukhus säng i falun:P) PUSSSS!

2009-12-15 @ 23:23:58
Postat av: Tova

Ahh jag tycker inte heller att stödstrumpor hjälper... haha... har använt dem 2 gånger, men båda gångerna hade jag sån obeskrivlig pain då jag tagit av mig dem på kvällen och tänkte "aldrig mer..."

SKönt att det blivit lite bättre för dig också på sistone :)

Ja, det var verkligen tur att de upptäckte det här "felet" på mig... sjukaste var ju att det var i v. 12 också, och enligt forskning så är det just efter 3 månader som man måste medicinera för att undvika fosterskador..!!

Är det bra annars då nu när du slutat jobba, inte drabbats av nåt rastlöshets-anfall eller så? ;)

2009-12-16 @ 21:25:48
URL: http://www.metrobloggen.se/trasslet
Postat av: Lea * med bebis i magen

vilken cool tatuering :)

2009-12-28 @ 00:12:47
URL: http://diiorkiss.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0