same old same old

vecka 34 (33+0)
Nu ligger din bebis formodligen med huvudet neråt i din livmoder — men det är inte säkert att den intagit sin slutgiltiga position riktigt ännu — och skallbenen är fortfarande flexibla så att huvudet kan födas fram. En del bebisar stannar i sätesbjudning och då gör man oftast (om inte vändningsförsök lyckas) ett planerat kejsarsnitt. Lättare, oregelbundna sammandragningar, s k Braxton-Hicks kontraktioner (övningssammandragningar), kan bli mer märkbara ju längre tiden går. Denna vecka vill barnmorskan träffa dig så att hon kan ta blod- och eventuellt urinprov.

blodprov? neeeej. vi ska ju till barnmorskan imorn och hon har inte sagt något om nån spruta. fan oxå.
idag va vi på ultraljud och såg vår lilla jordnöt som är såååå fin!
väger 2 kg.... vilket betyder att det är en liten bebis. men inte ovanligt liten utan bara liten.
det är konstigt hur det förändras. barnmorskan på ultraljudet sa idag att "normalvikten" är 3,3 kg vid födsel. men när jag föddes så vägde jag nästan 2,8 och det va "normalvikt" då. så mamma tyckte det lät hur bra som helst att bebisen vägde 2 kg nu. det är ju en och en halv månad kvar tills bebisen ska titta ut.
men man blir ändå orolig när de säger att bebisen ligger -8% i kurvan. fast att det är inom "normalvärdena" -22% så börjar det bli misstänksamt.
jajajaja världens finaste lilla jordnör ligger där inne iaf och vi fick en ny tid till ett extra ultraljud 20 december så de kan hålla koll så bebisen växer som den ska. men jag börjar fundera på om overallen är förstor? har köpt storlek 56... det visar sig. annars får vi köpa en ny eller byta den. inte hela världen.

nu ska jag krypa ner i sängen efter ett himla härj med spackel, slipning och måla hela helgen och sova tidigt (???) för första gången på många kvällar. annars överlever jag inte en dag till på jobbet.
nattinatti!


så jäkla STOR magen har blivit! jag tror knappt på bilderna... idag testade jag min nya weleda havandeskapsolja på magen eftersom min mama mio tagit slut och den va faktiskt jätteskön!

 såhär kreativ har den höggravida varit HELA helgen!


Kommentarer
Postat av: Moa

hej tjugge

va fin er lägenhet kommer bli lagom tills ni ska lämna den hehe. du får hojta om du behöver hjälp att packa ;) godnatt

2009-11-23 @ 23:53:26
Postat av: Tina S

fin fin mage!! Varför får du så många UL :O Jag får bara den som jag fick i vecka 18... =(

2009-11-24 @ 10:31:07
URL: http://onodiginfo.blogg.se/
Postat av: Tova

Oj, då måste nog min bebis också räknas som liten. Vägde ju 1700 på Ul för en vecka sen... men som du säger, det verkar ju vara varierande vad "normalvikten" räknas som. Huvudsaken är att bebben verkar frisk och kry, och själv kommer jag inte klaga om jag slipper ploppa ut en "jättebebis" utan det blir en liten mini stället hihi :)

2009-11-24 @ 12:45:30
URL: http://www.metrobloggen.se/trasslet
Postat av: Johanna

WOOOOOW, vilken mage! Du är så söööt=)

2009-11-24 @ 17:11:53
Postat av: omar

OH SHIT VILKEN MAGE!

2009-11-24 @ 18:56:40
Postat av: natasha

oj så stor magen är nu :):) snart är det dags för dig hihi. jag har två månader i kvar kan inte tro att det gått så snabbt. då var du igång hela helgen! ni får säkert sålt lägenhet snabbt. många som behöver lägenhet just nu :). kram

2009-11-25 @ 07:56:06
URL: http://natashalarsson.blogg.se/
Postat av: Tina S

Hihi jaa men du vet killar och deras gadget ^^

Men 40 är lagom, men jag älskar film, så jag hade lätt kunna bygg a biorum sen! Blir när man har hus;:P 1 400 000 :O Shiit! Det får vi typ 3 hus här för om vi vill :P haha liiite skillnad är det allt:P



Meh.. sikket fusk, min barnmorska gör typ inget.. Jag komemr dit, hon tar alla prover, lyssnar på hjärtat sen får jag gå.. Trots jag har sagt att det är första barnet och man kan ju typ inget om graviditetn.. suck.. Men jag får väl fråga hene vad hon kan erbjuda..

Vi fick en ul i vecka 13.. men det var jag som bokade för att se hur långt gången ajg var, sen vanliga i v.18.. sen får vi inga alls.. Inte en enda till =(

2009-11-25 @ 10:28:11
URL: http://onodiginfo.blogg.se/
Postat av: natasha

nej ibland kan man inte tro att det är sant att man är gravid och att det bara är två månader ikvar. hihi kommer inte ens ihåg hur min mage såg ut innan jag blev gravid. då har du din lilla/lille knodd hos dig alldeles strax :D. nej jag vet är så trött på henne, prata med henne idag skällde ut henne. fast vet inte om hon ändå satt frånvaro på mig. fixade med mina pengar idag fick papper påskrivet på ams för september och oktober månad. har funderat på att sjukskriva mig om hon fortsätter så. bara det att jag blir galen av att bara sitta hemma. tycker om att vara igång, men tycker det är galet att hon vill jag ska springa på en massa workshops och söka en massa praktiker. när jag bara ska gå där december ut. vissa dagar har man ju en massa krångel med rygg/magen då vill man bara ligga hemma. man utmanar ju inte ödet och springer rundor då. skönt att man inte är ensam om att tycka det är galet det som dem kräver av mig. jag vet ju inte riktigt vad man har för rättigheter att kräva av dem eller hur man ska säga. hade varit mycket skönare om man bara hade haft et jobb och sluppit allt det. kram

2009-11-25 @ 16:32:02
URL: http://natashalarsson.blogg.se/
Postat av: Andrinas Dagbok

Kul med bebis! Grattis :)

2009-11-25 @ 20:22:31
URL: http://andrinas.blogg.se/
Postat av: lina

vad fin du är !!! <3

2009-11-27 @ 09:04:46
URL: http://broberglina.blogg.se/
Postat av: Linda & prinsen i magen

Tror inte du ska vara orolig för dina "små mått" på bebisen.

Jag var på RUL för 2 veckor sen i vecka 32+2 tror jag det var och vi fick reda på att vår lille bara vägde 1.8kg då och dom beräkna honom till 3.2 kg sen och det är ändå normalt, han låg på -11% i tillväxt men det var heller ingen fara.

Som du skrev, det är när dom har mer än -22% dom blir lite oroliga.

Vissa är bara små helt enkelt :D

Så länge man följer sina kurvor är det helt normalt ! :P

2009-12-01 @ 20:42:45
URL: http://liindatherese.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0