ny vecka

idag går vi in i vecka 29 (28+0) :)



Bebis

37 cm och ca 1.2 kg. Barnet kissar och dricker 0.5 liter fostervatten varje dag. Dess huvud är stort i förhållande till resten av kroppen och det är fortfarande magert utan underhudsfett. Än kan det fritt ändra läge och slå kullerbyttor i mammas mage. Det är vanligt att barnet vid den här tiden sparkar mycket men en del barn är mer stillsamma än andra. Om du är stressad eller upprörd reagerar barnet troligen på de stresshormoner som frigörs och cirkulerar över till barnet via moderkakan. Prova att lugna barnet genom att ta några lugnande andetag och slappna av. Prata lugnande, stryk över magen och rör dig mjukt så kommer de flesta barn till ro igen. Precis som efter födelsen.

Mamma
Det är högst individuellt hur stor mage du har. Även om måttet på tillväxtkurvan ligger högt så behöver ditt barn absolut inte vara särskilt stort. Det växande barnet blir allt mer utrymmeskrävande och pressar dina inre organ åt sidan. Livmodern trycker nedåt mot de stora blodkärlen. En del kvinnor får synligare, mer markerade blodkärl på benen och i ljumskarna. Hos en del gravida uppstår åderbråck. Stora åderbråck försvinner inte av sig själv. Det går i så fall att operera men inte förrän det har gått några månader efter förlossningen. Några blir bara mer svullna i benen och i fötterna när vätska från de överbelastade blodkärlen tränger ut i vävnaderna. Är det besvärligt kan det hjälpa att sitta en stund med benen i högläge. På Apoteket finns särskilda stödstrumpor att köpa. De underlättar återflödet av blod från fötterna och uppåt.

Åderbråck ska jag väl slippa? hoppas jag? hur vanligt är det egentligen?
Läste nånstans att jag nu är höggravid :) lite läskigt faktiskt... man längtar efter bebisen men jag kommer sakna att ha den i magen oxå... men så känner jag kanske inte om två månader...då vill man nog bara att den ska ut ut ut!

lilla grönsaken i magen dansar just nu till Svenska Akademien :)
nu ska jag och älskling äta brownie <3

Kommentarer
Postat av: Ärstino

Men vilken SNUTTIG bild :)

2009-10-19 @ 21:49:07
Postat av: Ida

Vi byter ju vecka samma dag jue =D Va kul!



Å vilken vacker bild!!!!

2009-10-19 @ 22:20:34
URL: http://minlillagroda.wordpress.com
Postat av: lina

lilla lina skulle ut med dante och sedan käka . . :)



gud vilken fiiiin bild!! vem har tagit den ? :D

2009-10-20 @ 11:23:51
URL: http://broberglina.blogg.se/
Postat av: Sandra

Den 23e November skall vi ha, när skulle du ha?

2009-10-20 @ 11:52:24
URL: http://snartmamma.devote.se
Postat av: Sandra

Okej : ) Önskar oxå ibland att jag kunde blivit gravid lite tidigare så jag kunde föda tidigt på året.



Tack så mycket. Nej det är bara avundsjuka när dom skriver så! Men alla har jue sin smak. : )



Har ni kommit på några namn?

2009-10-20 @ 12:09:08
URL: http://snartmamma.devote.se
Postat av: Sandra

Ja, men Pelle fattar noll : )



Nej ingen aning om det är en kille eller tjej, ville kolla upp det egentligen, men dem kollar ju inte det på Gotland, så det gick och sket sig! Så det får bli en överraskning.



Ja, vi köpte en fin barnvagn på Ullared, med allt i ett! super fin var den! Bara 1800 kr.



2009-10-20 @ 12:24:37
URL: http://snartmamma.devote.se
Postat av: Sandra

Ja tråkigt nog så bor vi på Gotland!

Nej det är nog den stora överraskningen, att få veta könet på BB. Ja, dom brukar säga att drömmer man om att det är en tjej så brukar man få tjej, och samma med kille : ) Så du kanske få en kille : )



Ja, dom har jätte fina barnvagnar, kin är helsvart! Tycker jag ör snyggast! Och det finns supersöta barnkläder där. Men fanns nästan bara två storlekar av allt. Men det växer dom ju i ganska fort.



Så åk till Ullared och fynda lite, önskar jag hade extra pengar så jag kunde åka dit igen! Finns så mycket man vill ha, så är allt så billigt!



Kram

2009-10-20 @ 12:58:59
URL: http://snartmamma.devote.se
Postat av: Sandra

Min barnmorska är iaf jätte bra, och kan verkligen prata med henne om allt. Men går vid en annan också, då min barnmoska haft semester eller något. Men dom är super iaf.



Det finns mest mellan kläder till bebisar inte så mycket smått. men dom växer ju så fort i början så det är jue bara att köpa två storlekar större. Och sen mindre kan man ju köpa någon annanstans.



Hade ni kommit på några namn? Det kanske jag frågade dig om innan?



Kram

2009-10-20 @ 14:09:37
URL: http://snartmamma.devote.se
Postat av: lina

ahhaa okej .. jätte fin iaf :D måste komma förbi och checka lägenheten . vart ju ett tag sedan !

vad ska min "lill" therese göra idag då? :):)

2009-10-20 @ 14:15:56
URL: http://broberglina.blogg.se/
Postat av: lina

ahh okej .. nee har inga planer :) hur gick det i fredags förresten? du skulle ha 10 timmars passet då va?

2009-10-20 @ 14:44:33
URL: http://broberglina.blogg.se/
Postat av: Sandra

Ja, vissa kan vara väldigt svidiga! Och som barnmorska ställer man inte sånna frågor heller..



Vi har kommit på en del namn, lite svårt att bestämma sig. Tror man ser på barnet när hon/an föds vad det skall bli för namn faktiskt!!

2009-10-20 @ 15:42:53
URL: http://snartmamma.devote.se
Postat av: Tova

Åh, vilken fin bild :) sjukt snygg tatueringar!

Jaa du har rätt, verkar som många vill "buygga bo" och fixa när de ska få barn :)

själv börjar vi få liite ordning på lägenheten nu, men det är jobbigt då man inte riktigt orkar hjälpa till så mycket som annars. Inga tunga lyft och sånt, jag som brukar gillar att vara pigg och aktiv!

Höggravid, coolt, jag är ju också snart i v. 29 :) Hjärnan hänger inte riktigt med, har nog inte börjkat betrakta mig som "den gravida kvinnan" än!

2009-10-21 @ 14:09:38
URL: http://www.metrobloggen.se/trasslet

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0